KRUSIUS ALPACKOR

Vi finns på vackra Selaön, belägen mellan Mariefred och Strängnäs i Södermanlands län.

Allt om alpackor /

Allt du kan göra med Alpackaullen

STICKA, VIRKA och TOVA

Alpackan sprider sig över världen.
Förutom i Syd Amerika, varifrån de ursprungligen kommer finns de i USA, Canada, Syd Afrika, Japan och Europa och även i Australien med över 150 000 djur.
Medveten avel, god veterinär vård och noggrann journalföring i dessa länder gör att framsteg sker dramatiskt och snabbt med bättre genetik.

Huacayan utgör 96 % av världens alpackor, men Suri är på frammarsch med sin vackert glansigare päls.

Stickning var populärt på 1970-talet och en bit in på 80 talet. Då var det lågkonjunktur precis som nu. Trenden är tydlig att intresset ökar kraftigt . Stickat har blivit MODE!  Alla vill sticka och virka. Det säljs garner och stickböcker både på nätet och i garnaffärer. Många av oss i Alpackaföreningen har försäljning via våra hemsidor. Stick-bloggar har blivit inne! Många mönster kan hittas gratis på internet.
Stickning är en väldigt billig hobby. För några hundralappar har du sysselsättning i veckor, kanske månader. Det är rogivande och nu har syjuntorna börjat formas bland den yngre generationen. Dagens 20-åringar stickar. Jag tror det är knutet till second hand modet och etiskt miljötänkande. Vi ska inte utnyttja vare sig andra människor eller miljö, utan göra saker själva. Både killar och tjejer stickar och virkar.

Det allra mesta garnet säljs via mindre garnbutiker i Sverige och dem bör vi gynna, kanske samarbeta med vårt fina Alpackagarn.  Alpackaullen är känd för sin värme, styrka och mjukhet. En stickad sjal känns som silke och värmer även om garnet är tunt. Ty det är ju tätheten, finheten och hur vågig (crimp) den är som bedöms på utställningar. Är man noggrann med hingstvalen i sin avel, så ökar kvalitén för varje generation.

Vi kan göra så mycket med vår alpacka-ull. Bara fantasin kan sätta stopp. Det är inte bara sadelullen som kan användas. Du kan ha benullen till stoppning i kuddar och täcken, t.o.m. isolering i väggar.
Du kan tova sittunderlag, lampskärmar, tomtar och djur, listan kan bli hur lång som helst.
Vi i Ull-gruppen i Svenska Alpackaföreningen ska inom kort ordna stick och tovningskurser, vill Du vara med? Anmäl ditt intresse till Info@krusiusalpackor.se

Ulla-Lena von Krusenstierna
Ull-Gruppen

n modern och naturlig ull
Alpackan har blivit domicierad i över 7000 år och nu är alpacka-ullen mer efterfrågad i modeindustrin än någonsin. Alpackan kan födas upp på relativt liten areal med lite inverkan på naturen, då de inte trampar ner eventuell flora. Inga föroreningar i framställning av garnet, 22 st naturliga organiska färger- vad kan vi mer begära i resurs - ekologiskt tänkande!